Internetowe Konto Pacjenta (IKP), jest nowoczesnym narzędziem funkcjonującym w systemie ochrony zdrowia, które umożliwia korzystanie z usług oraz ułatwia dostęp do informacji medycznych o naszym stanie zdrowia. Dzięki IKP wiele spraw można załatwić bez przymusu wizyty w przychodni. Rejestracja konta jest bezpłatna, tak samo jak korzystanie z Internetowego Konta Pacjenta. Otrzymywanie recept, skierowań i zwolnień również jest bezpłatnel

Internetowe Konto Pacjenta – jak założyć konto? Logowanie.

Jest kilka możliwości zalogowania się. Wystarczy wejść na stronę pacjent.gov.pl i wybrać jeden ze sposobów:

  • profil zaufany – jest to tzw. Elektroniczny podpis, który możemy aktywować przez swój bank (taką możliwość dają: PKO Bank Polski SA, Pekao, Santander, mBank, ING Bank Śląski, Millenium Bank, T-Mobile Bank, a także platformy Envelo)
  • e-dowód – jest to dowód osobisty z tzw. Warstwą elektroniczną – do logowania się używany jest czytnik,
  • za pomocą bankowości internetowej: iPKO lub Inteligo, Pekao SA lub Banku Spółdzielczego.

Logowanie jest w pełni bezpieczne, serwis Internetowego Konta Pacjenta jest zabezpieczony w podobny sposób jak banki, a ponadto znajduje się w domenie rządowej.

fot. pexels.com

Internetowe Konto Pacjenta – jakie informacje się na nim znajdują?

IKP zawiera informacje o wystawionych i zrealizowanych receptach, również z informacją o dawkowaniu leku, jakie przepisał lekarz.

Ponadto sprawdzisz tutaj historię swoich wizyt u lekarza i w przychodni, także jakiej pomocy Ci udzielono. Na IKP znajdziesz także wszystkie wystawione skierowania, e-skierowania, zwolnienia lekarskie i zaświadczenia. Jeżeli ktoś inny upoważnił Cię do tego – masz dostęp do historii leczenia osoby bliskiej. W Internetowym Koncie Pacjenta masz możliwość zmiany lekarza, pielękniarki, a także położnej, dodatkowo możesz upoważnić osobę trzecią do odbioru recept, bądź wglądu do Twojej historii medycznej.

Przez Internetowe Konto Pacjenta, możesz złożyć wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

 

Internetowe Konto Pacjenta – wyniki COVID.

W trakcie pandemii została również uruchomiona funkcjonalność, dzięki której sprawdzisz wynik swojego testu na koronawirusa, a także informacje do kiedy masz przebywać na kwarantannie lub izolacji. Możesz pobrać zaświadczenie o skierowaniu na kwarantannę, a także skontaktować się z Sanepidem.

Jak działa Internetowe Konto Pacjenta?

Dane z e-recept oraz e-skierowań są pobierane z Systemu Informacji Medycznej. Jest to system, który pomaga w zmianie sposobu funkcjonowania ochrony zdrowia, poprzez zastąpienie dokumentacji papierowej cyfrową. Informacje o zaświadczeniach lekarskich pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Aktualne informacje dotyczące testów na SARS-CoV-2m są pobierane z EWP. Jest to system Centrum e-Zdrowia, poprzez który lekarze, sanepid oraz laboratoria uzupełniają aktualne informacje dotyczące testów, kwarantanny czy izolacji domowej.

fot. pexels.com

Internetowe Konto Pacjenta dla dziecka.

Rodzic ma dostęp do Internetowego Konta Dziecka, pod warunkiem zgłoszenia dziecka do ubezpieczenia w ZUS.

Aby uzyskać dostęp do Internetowego Konta Pacjenta, należy zalogować się na swoje konto i przejść do zakładki „dzieci”. Dziecko może się logować na swoje IKP od 16 roku życia, lecz nie ma w pełni funkcjonalności aż do ukończenia 18 roku życia, kiedy konto staje się kontem osoby dorosłej. Dostęp do konta dziecka ma ten z rodziców, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia społecznego. Czasem może się zdarzyć, że będziemy musieli poczekać do około tygodnia, zanim dane dziecka będą widoczne w Internetowym Koncie Pacjenta (po aktualizacji otrzymanej z NFZ).

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here