Jeżeli chodzi o same narządy mowy, kształtują się już w okresie życia płodowego. W czasie ciąży, w płodzie rozwijają się już usta, język i krtań, a także rozwija się ośrodek narządu mowy w mózgu małego dziecka.

Pamiętaj – nie ma wyznaczonego konkretnego terminu, kiedy Twoje dziecko zacznie mówić. U każdego ten proces przebiega indywidualnie i jeśli nie ma dużych odstępstw od normy, to nie masz się czym niepokoić. Nie ma sensu panikować i porównywać rozwoju naszego dziecka, do innych dzieci. Podobnie jest z nauką siadania. Rozmawiaj z dzieckiem już od pierwszych jego dni życia – opowiadaj mu co robisz, pokazuj i nazywaj różne rzeczy, niemowlę musi się uczyć już od pierwszych chwil życia. Mów do dziecka pełnymi i poprawnymi zdaniami, bez zdrobnień, uproszczeń. Nie przekręcaj wyrazów, aby dziecko nie uczyło się błędnie. Śpiewaj piosenki, czytaj wierszyki i bajki.

Nauka mówienia u dziecka to proces, który trwa wiele lat.

Niemowlak początkowo uczy się wymawiać nieskładne głoski, potem łączy je w sylaby – lecz są oczywiście niezrozumiałe. Następnym etapem jest tworzenie pełnych wyrazów oraz rozpoczęcie procesu rozumienia pojedynczych słów. Który etap nauki mówienia jest najtrudniejszy? Ile czasu trwa nauka mówienia u dzieci? Czy dziecko rozwija się prawidłowo?

fot. pexels.com

Pierwsze kroki dziecka w nauce mówienia.

Zazwyczaj dziewczynki szybciej opanowują mowę niż chłopcy. Pierwszymi dźwiękami, jakie wydaje dziecko po przyjściu na świat, jest krzyk i płacz – w ten sposób dziecko jedynie pokazuje swoje emocje oraz próbuje wydobywać z siebie pierwsze głoski: a, o, i, u. Kolejny okres rozwoju mowy u dziecka pojawia się zazwyczaj pomiędzy 3 miesiącem, a 6 miesiącem ich życia. Dziecko zaczyna artykułować pierwsze nieskładne, nic nie znaczące sylaby – „bla”, „gu”, „agh”, itp.

Nauka mówienia u dziecka – okres gaworzenia.

Okres głużenia zanika około 6 miesiąca życia. Od około 6 miesiąca życia do 12 miesiąca, dziecko wchodzi w tak zwany okres gaworzenia – dziecko wymawia pierwsze sylaby, ale już łączy je ze sobą. Nie koniecznie rozumie ich sens, natomiast mówi zdecydowanie więcej i bardziej złożone zbitki sylab, niż tuż po urodzeniu. Możliwe, że w tym okresie usłyszycie już pierwsze „tata” i „mama”. W okresie gaworzenia dzieci również zaczynają naśladować inne dźwięki. Bliżej ukończenia pierwszego roku życia, dziecko powinno już regularnie powtarzać pierwsze słówka, zaczynać rozumieć i wskazywać nazwane przez nas rzeczy.

 

Ile umie powiedzieć roczne dziecko?

Po ukończeniu pierwszego roczku, nasze dziecko powinno znać już większość głosek. Dziecko powinno regularnie używać dźwięków i podstawowych słów, takich jak „mama, tata, baba”. W tym okresie dzieci zaczynają tworzyć już pierwsze zbitki słów, które tworzą króciutkie zdania. Roczne dzieci często zaczynają nazywać znane nam przedmioty po swojemu, skracają bądź przekręcają prawidłowe słowa.

Dziecko, które ukończy 2 lata, powinno znać już wyrazy, mówić wyraźnie i tworzyć proste zdania – takie by wyrażać swoje potrzeby, wyrażać emocje, przekazywać proste komunikaty. Na tym etapie dzieci zaczynają już używać pytań, a także zdań zakończonych wykrzyknikiem. Jest to całkiem normalne, jeśli dziecko zmiękcza niektóre głoski, bądź je przestawia, natomiast jest to kwestia czasu i także naszej pracy z dzieckiem, aby taki błąd wyeliminować.

W trzecim roku życia, dziecko powinno posługiwać się już około 1000 słówek, choć może znać ich dużo więcej. Powinno także już mieć za sobą pierwsze próby nauki matematyki.

fot. pexels.com

Problemy z nauką mówienia. Co, jeżeli dziecko ma problemy z mówieniem?

Co powoduje zaburzenia mowy u dzieci? Jeśli rozwój Twojego dziecka przebiega skrajnie inaczej, niż opisaliśmy, konieczna jest konsultacja w poradni laryngologicznej i audiologicznej. Możliwe iż po pierwszych badaniach, dziecko zostanie także skierowane do logopedy. Problemy z przyswajaniem mowy, mogą wynikać z wielu czynników. Może to być słaby słuch, przez co do dziecka nie docierają wszystkie komunikaty od nas, bądź słyszy je bardzo niewyraźnie, przez co powtarza je równie niezrozumiale. Zdarza się, że opóźnienie w nauce mówienia jest spowodowane zaburzeniami neurologicznymi. Jednym z powodów braku mówienia, może być wada anatomiczna narządów mowy.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here